Cały proces pozycjonowania stron internetowych składa się ze zbioru wielu działań, mających na celu poprawienie widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Generalnie działania te dzielą się na on site i off site. Te pierwsze wiążą się ściśle ze stroną internetową i obejmują wszelkie działania optymalizacyjne, poprawiających takie aspekty jak poprawa kodu strony, prędkości ładowania, optymalizacja samej treści na stronie, struktury strony, adresów url i wielu innych. Do działań off site natomiast należy przede wszystkim link building. Dowiedz się w dalszej części artykułu czym jest link building i jaką rolę pełni w procesie pozycjonowania.
Link building
Najogólniej rzecz ujmując pod pojęciem link buildingu wiążą się działania mające na celu zdobycie nowych linków prowadzących do konkretnej strony internetowej. Linki można zdobywać na różne sposoby, niektóre z nich można zdobywać samemu, inne będą zależne od uprzejmości innych osób / administratorów, a jeszcze inne można uzyskać za pieniądze (np. link w artykule sponsorowanym czy płatny wpis w katalogu). Proces link buildingu jest nierozerwalnie połączony z działaniami pozycjonowania, gdyż linki prowadzące do strony internetowej są jednym z podstawowych i ważniejszych czynników rankingowych. Linki prowadzone do strony www powinny być naturalne, czyli takie, które pojawiają się w sieci bez ingerencji agencji SEO lub właściciela firmy. Praktyka pokazuje jednak, że w wielu przypadkach, rozwój naturalnego profilu linków jest zbyt wolny, aby mógł realnie wpłynąć na poprawę pozycji w wyszukiwarce. Dlatego agencje SEO, wykonują czynności, mające na celu usprawnienie rozbudowy profilu linkowego, dzięki czemu strona będzie lepiej oceniana przez wyszukiwarkę. To jak będzie rozwijany profil linkowy, zależeć będzie od preferencji i filozofii działania osoby wykonującej zadania w tym zakresie. Możliwe jest jednak wykonanie takich działań, które przełożą się na samoczynny, naturalny wzrost linkowania, co będzie najlepszą metodą utrzymania profilu linków w pełni naturalnej formie. Najpopularniejszą formą takich działań jest produkcja dobrej jakości, oryginalnych treści, najczęściej w formie bloga.
Co daje link building?
Przede wszystkim dobrze prowadzony link building podnosi wartość domeny. Ilość i jakość stron odsyłających użytkownika (w tym robota wyszukiwarki) do określonej witryny pozwala wyszukiwarce na lepsza jej ocenę. Linki przychodzące do danej witryny pozwalają też przekazać określoną wartość podnoszącą jej PageRank, i do dziś uważa się, że ma on znaczenie przy określaniu rankingu stron.
Link building dawniej i dziś
Branża SEO i sposoby realizacji pozycjonowania stron mocno ewoluuje. W czasach jej początkowego prężnego rozwoju, algorytmy wyszukiwarki nie były tak udoskonalone jak obecnie. Generalnie ilość linków prowadząca do strony internetowej była wystarczająca, aby osiągnąć wysokie pozycje, co spowodowała rozwój spamerskich technik pozycjonowania, jak zdobywania linków w sposób w pełni zautomatyzowany. Zmiany w algorytmach Google spowodowały jednak, że działania takie nie przynoszą większych efektów, dlatego w branży znacznie więcej środków przeznacza się na rozbudowę dobrej jakości treści, poszerza się działalność w mediach społecznościowych i zwiększa ruch na stronie internetowej. Większy nacisk kładzie się tez na optymalizacje witryny, UX, i wszelkie aspekty techniczne.