Czym jest linkowanie wewnętrzne?
Linkowanie wewnętrzne to nic innego jak umieszczanie linków (odsyłaczy) do innych podstron w ramach jednej witryny (domeny). Nie ma znaczenia czy jest to link tekstowy w treści, czy jest to link graficzny, czy element menu witryny kierujący do określonej części oferty.
Linkowanie wewnętrzne jest bardzo ważnym elementem podlegającym optymalizacji. Dobrze przeprowadzona optymalizacja linkowania wewnętrznego, pomoże robotom wyszukiwarki lepiej zrozumieć strukturę serwisu, zrozumieć tematykę podstron, co w efekcie przekłada się na lepszy ranking w wynikach wyszukiwania na interesujące nas frazy.
Dobrze funkcjonujące linkowanie wewnętrzne ułatwia nawigację w obrębie witryny i pomaga użytkownikom szybciej dostać się do właściwej podstrony, którą są zainteresowani.
Dlaczego warto optymalizować linkowanie wewnętrzne w ramach swojej strony internetowej?
Istnieją dwa główne powody, dla których praca nad linkowaniem wewnętrznym jest tak istotna:
- Poprawiamy UX naszej witryny, dzięki czemu staje się bardziej przyjazna dla użytkowników, tym samym zwiększamy szansę, że użytkownicy pozostaną dłużej na naszej stronie i znajdą to czego szukają,
- pomagamy wyszukiwarce Google zrozumieć budowę strony i jej tematykę, czym może się odpłacić plasując ją na lepszych dla nas pozycjach w wynikach organicznych.
Jakie elementy warto wziąć pod uwagę optymalizując linkowanie wewnętrzne?
Linkowanie wewnętrzne jest w dużej mierze uzależnione od budowy witryny. Jego optymalizacja wymaga innego podejście w przypadku zwykłej strony firmowej, a innego w przypadku sklepu online. Jednak podstawowymi elementami linkowania wewnętrznego są:
- menu – pozycje w menu to bardzo ważne elementy z punktu widzenia SEO. Powinniśmy zadbać o to, aby były tekstowe, czytelne dla robota Google i zawierały treści powiązane z interesującymi nas frazami kluczowymi,
- breadcrumb (nawigacja okruszkowa) – pozwala użytkownikom zorientować się w jakiej części witryny aktualnie się znajdują i usprawnia poruszanie się pod podstronach witryny, szczególnie tych posiadających rozwinięta strukturę podstron. Breadcrumb pomaga też wyszukiwarkom określić pozycję/wagę i tematykę podstron witryny,
- linkowanie z treści – linkowanie w treści do innych podstron, artykułów blogowych czy stron ofertowych pozwala użytkownikom przejść bezpośrednio do wspominanej w treści podstrony, co ułatwia nawigację po witrynie, i oczywiście dodatkowo pomaga wyszukiwarce interpretować tematykę tejże podstrony,
- powiązane artykuły / produkty – sposób na przekierowanie użytkownika do innych miejsc jak np. artykuł o podobnej tematyce, czy produkt powiązany z tym, który obecnie ogląda. Poza polepszeniem UX i kwestii sprzedażowych, linkowanie tego typu także jest czynnikiem, który działa na ogólny wzrost poziomu linkowania wewnętrznego, do czego powinniśmy zmierzać.
O czym trzeba pamiętać?
Rozbudowane linkowanie wewnętrzne pomoże Twojej witrynie na sprawniejsze przekazywanie PageRanku w obrębie witryny. Dobra praktyką jest stosowanie linków tekstowych, które są ściśle powiązane z tematyką strony, ale jednocześnie ważnymi dla nas frazami kluczowymi, których pozycje chcemy poprawić. Stosowanie anchor textów jest w tym przypadku wskazane i warto w ten stosunkowo prosty sposób zapunktować u Google.
Firma Be Perfect w ramach optymalizacji SEO pracuje także nad aspektami linkowania wewnętrznego, aby podnieść jakość witryny, poprawić jej wyniki w indeksie Google i uczynić ją bardziej intuicyjną i przyjazną dla użytkownika.